7 lis 2014

OCALONA

Autor: Aprilynne Pike
Wydawnictwo: Dolnośląskie
Premiera: wrzesień 2014
Tom 1
Moja ocena: 5/6

Tavia traci w katastrofie lotniczej rodziców, a sama cudem – jako jedyna osoba na pokładzie – uchodzi z życiem. Zamieszkuje u dalszej rodziny, chodzi na psychoterapię oraz… podkochuje się w przystojnym Bensonie. Kiedy ukazuje jej się tajemniczy chłopak widmo, a wokół dzieje się coraz więcej niezrozumiałych rzeczy, dziewczyna zaczyna podejrzewać, że przeszłość kryje niejeden sekret… źródło





Wyobraź sobie, że jesteś jedyną osobą, która przeżyła katastrofę lotniczą. Po wielu miesiącach dochodzisz do siebie i trafiasz do wujostwa. Po jakimś czasie zaczynasz widzieć chłopaka, który wydaje ci się znajomy. Pragnie ci coś pokazać. Odkrywasz także swoje magiczne zdolności, które z czasem ściągają na ciebie wielkie niebezpieczeństwo. Nie wiesz komu ufać, ponieważ wszyscy coś ukrywają. Musisz uciekać i odkryć prawdę o sobie...a przede wszystkim musisz przeżyć.

W takiej sytuacji znalazła się Tavia - młoda dziewczyna, która cudem uszła z życiem. Przeszła wiele nim stanęła na nogi. Jednak poniosła największą stratę - rodzice zginęli, a ona sama musi  zmagać się z życiem. Wypadek odblokował u niej zdolności paranormalne, które tylko przysparzają jej kłopotów. Boi się zaufać komukolwiek, ponieważ wszyscy ja okłamują. W końcu swoje sekrety powierza Bensonowi, w którym jest zakochana, i którego uważa za przyjaciela. Razem ruszają w podróż pełną zagadek.

Jednak czy Benson jest godny zaufania? Kim jest Tavia? Dlaczego ścigają ją dwa tajne bractwa? Co ma z nią wspólnego wirus, który zagraża ludzkości?

Odpowiedź na te i wiele innych pytań znajduje się w powieści "Ocalona".

Czytając książkę "Ocalona" przenosimy się do świata Tavi, pełnego; tajemnic, niebezpieczeństw, śmierci i magi. Wraz z bohaterką odkrywamy karty jej przeszłości, poznajemy kto jest wrogiem, a kto przyjacielem.

 Autorka nie przenosi czytelnika do magicznych krain, nie tworzy baśniowych klimatów, jedynie czasem cofa się do minionych epok. Większość wydarzeń ma miejsce w XXI wieku.

Kreacja bohaterów jest mocno zróżnicowana. Tavia - zagubiona, pełna skrajnych emocji. Benson - pewny siebie, odważny, mający swoje sekrety. 
Bardzo szybko polubiłam zagubioną nastolatkę, natomiast Benson, też wzbudza pozytywne emocje, jednak jego postać od początku wywoływała u mnie niepokój -  nieufność.

Autorka stworzyła powieść pełną tajemnic i nie śpieszyła się z ich odkrywaniem. Bardzo powoli odsłania poszczególne karty, długo trzyma czytelnika w niepewności, często zaskakuje wydarzeniami. Poznawanie treści dzięki temu jest szybkie, a zarazem pełne napięcia. Niestety wydarzeniom często towarzyszy śmierć, smutek i zdrada. 

Tak jak każda powieść, tak i ta nie jest bez wad. Jedną z nich jest narracja pierwszoosobowa w czasie teraźniejszym, która bardzo utrudniła mi wczucie się w rolę bohaterki. Niestety byłam zdystansowana - w żaden sposób nie mogłam poczuć emocji, jakie towarzyszyły Tavi.
Dodatkowo wiele elementów; reinkarnacja, chłopak widmo, morderczy wirus, i wiele innych przypadków - kojarzyły mi się z innymi powieściami, które do tej pory miałam okazję przeczytać -  pierwsze skojarzenie jakie przychodziło mi do głowy, ale "to już było".

Pomimo tych wad, książka bardzo pozytywnie mnie zaskoczyła. Z twórczością Pike spotkałam się czytając "Skrzydła Laurel", i szczerze powiedziawszy po "Ocalonej" spodziewałam się czegoś podobnego, bardziej baśniowego. Jakie było moje zaskoczenie, gdy się okazało, że jednak to coś z innej bajki.

Autorka pisze lekkim stylem, nie przesadza z opisami, bardziej skupia się na wydarzeniach, dynamicznej i pełnej tajemnic akcji. Treść wypada bardzo realistycznie, dialogi są naturalne.  Pike potrafi stworzyć mroczny, tajemniczy świat.

Jeśli macie ochotę na literacką podróż pełną tajemnic i niebezpieczeństw "Ocalona" wam to zapewni. Książkę czyta się szybko, z dużym zaciekawieniem i odczuwalnym napięciem.

Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości Pani Małgorzaty i GRUPY WYDAWNICZEJ PUBLICAT

Książka bierze udział w wyzwaniu:
Czytam fantastykę
Klucznik
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kursory na bloga